לוגו פוטואוטו

רכבי אספנות – כל החוקים

כולנו יכולים להבחין בהם, רכבים קצת ישנים, שנוסעים על הכביש די באיטיות. יש להם מספר לוחית רישוי מיוחד, והם מאוד מושכים את העין. כן רכבי האספנות למיניהם נמצאים גם בישראל. מה החוקים לגביהם? איפה רוכשים אותם? ומה עלי לדעת אם אני רוצה אחד כזה? כל התשובות פה

רכבי אספנות

ההגדרה האוניברסלית לרכב אספנות היא שמדובר ברכב המשווק לצרכי אספנות, ורק לצרכים כאלה. בכל מדינה ישנה הגדרה שונה מתי רכב כבר נחשב לרכב אספנות. בישראל, רכב שחלפו 30 שנה משנת הייצור שלו ושאינו עולה על 12 טון נחשב כרכב אספנות. ההגדרה נמצאת בתקנות התעבורה, תשכ"א – 1961. 

חוקי רכב אספנות?

בתקנה 281(א)  לתקנות התעבורה מפורטים הכללים לקבלת רישיון יבוא לרכב אספנות.

להלן חוקי רכבי אספנות:

  • רישיון הרכב– תקף למשך שישה חודשים, בעל הרכב יצטרך להציג את התעודה אחת לשנה. כלומר על בעל הרכב לבצע טסט עבורו פעם בשנה.
  • לוחית זיהוי– כל רכב מקבל לוחית זיהוי מיוחדת לרכב אספנות, משרד הרישוי מספק לוחית זאת.
  • שעות מותרות– הנעת רכב האספנות בין השעות 7:00 – 9:00 בבוקר בין הימים א-ה אסורה. כנראה שהסיבה לתקנה זו היא מהירותם האיטית עד מאוד והחשש שהם יגרמו לפקקים.
  • שימוש פרטי בלבד– אין להשתמש ברכב האספנות עבור עסקים ואסור לעשות בו מסחר.
  • פטור מתשלום אגרה– רכב אספנות פטור מתשלום אגרה בעד תקופה שבה הרישיון לא היה בתוקף.
  • אוטובוס – שנחשב כרכב אספנות ברישיון הרכב שלו, לא יכול להסיע יותר משישה נוסעים.
  • הובלת מטען- אין להוביל מטען ברכב מסחרי שנחשב רכב אספנות, כמובן אם הוגדר ככזה ברישיון הרכב שלו.
  • חובה בבדיקת חורף – לפי תקנה 273ד, כל רכב שמשקלו הכולל עולה על 10,000 ק"ג, רכב אספנות, רכב עבודה, ואוטובוס חייבים בבדיקת חורף החל מ1 באוקטובר. את הבדיקה יש לבצע במפעל למכונאות רכב, שעומד בקריטריונים של צו הפיקוח על מוצרים ושירותים, או בתחנת בדיקה כפי שהוגדר בתקנה 273.

מה המחיר של רכב אספנות?

אם אתם בקטע של רכבי אספנות, דעו שטווח המחירים מאוד רחב. יכול להגיע עד 300 אלף ₪, ולעומת זאת הזולים עולים 20,000 ₪. כמובן שהכל תלוי שנה ובעיקר תלוי דגם. כמובן שכמו בכל רכב, הקילומטרז' מאוד משנה. אם הרכב נסע מעט, הוא יעלה יותר. עיצוב מיוחד של הרכב גם מאוד משפיע, ואם הוא היה רכב של איש מפורסם מסוים, כמובן שגם לכך תהיה השפעה במחיר. כך שלהגדיר מחיר של רכב אספנות באופן כללי קצת קשה.

מס יבוא

אז מה כל כך יקר ברכבי אספנות? זכרו שמלבד הרכב עצמו, כאשר הוא מיובא לארץ יש מס על היבוא. וזה יכול להגיע ל50% מהעלות הכוללת. ברכבי האספנות מס היבוא משתנה לפי הארץ בה יוצר הרכב. רכב שיגיע מארצות הברית ימוסה לפי 103% כולל מע"מ. המס מחושב בסוף לפי המחיר הגבוה יותר, או חשבונית קנייה או מחיר מחירון, והוא לא כולל הובלה וביטוח.

כמה רכבי אספנות יש בישראל?

בישראל רשומים היום כ 1000 רכבים בקטגוריית "רכבי אספנות". חלקם יובאו לארץ מלכתחילה כרכבי אספנות, וחלקם פשוט הפכו לכאלה. שימו לב שבזכות הסחר באינטרנט, שער המטבע הנמוך והיכולת לייבא כמעט מכל מקום בעולם, הסיפור של יבוא רכבי אספנות התפשט בכל הארץ.

אם אתם מחפשים חברה מקצועית וברמה גבוהה, שתלווה אתכם לאורך כל ההליך, אם זה ביבוא ואם זה בקנייה בארץ. חברה שגם תעזור בהמצאת אישורים, חברה שתטפל ברכב ובכל התיקונים הקשורים אליו, חברת פוטואוטו נועדה בדיוק עבורכם. החברה מתמחה גם במציאת רכבי אספנות לייבוא, גם בהוצאת האישורים, ולאחר מכן מטפלת גם בכל התהליך הבירוקרטי מול הרשויות, בארץ ובחו"ל.

לסיכום,

אם פעם תחביב החזרת רכב אספנות היה סמל סטטוס וצעד לעשירים בלבד. היום, בעיקר בשל רמת החיים הגבוהה, אבל גם בשל הטכנולוגיה והאינטרנט. כמעט כל אחד שרוצה ורואה מכונית אספנות כלבבו, יכול לקנות לעצמו אחת כזו. זו הסיבה, שתראו אותן על הכביש הרבה יותר מפעם. כמובן, לא כל רכב אספנות שעלה
20,000 ₪ משתווה לאחד שעולה 300 אלף ₪. לרכבי האספנות יש מספר חוקים מיוחדים, ביניהם האיסור לנסוע בשעות הבוקר של ימים א – ה. כמובן שגם יש לציין ברישיון הרכב שמדובר ברכב אספנות.

מוזמנים לפנות לצוות המומחים שלנו בחברת פוטואוטו ונשמח להתאים לכם את רכב האספנות המתאים ביותר עבורכם וכמובן להפוך את החלום למציאות.

דילוג לתוכן